Sunday, August 9, 2020

8 Cara mengajar Bahasa Inggeris kepada anak-anak

Baguskan kalau anak-anak pandai bertutur dalam bahasa Inggeris. Kalau dah dari kecik pandai bertutur bahasa Inggeris, nanti dah masuk sekolah tak ada masalah nak jawab soalan untuk kertas bahasa Inggeris. Di bawah ini saya akan share cara nak mengajar bahasa Inggeris kepada anak-anak atau adik-adik anda.


Cara mengajar bahasa inggeris kepada anak-anak

Memang tak dapat disangkalkan, mengajar Bahasa Inggeris kepada anak-anak adalah pekerjaan yang sukar. Tetapi dengan cara yang tepat, mereka dapat belajar bahasa Inggeris dengan mudah. Terdapat beberapa cara menarik untuk mengajar bahasa Inggeris kepada anak-anak dengan mudah.



Bagaimana mengajar anak-anak bahasa Inggeris



1. Jadikannya sebagai pengalaman:

Kanak-kanak mempunyai kebiasaan memahami segalanya dengan cepat. Jadikan pengajaran sebagai pengalaman yang menarik. Sentiasa buat suasana sedemikian sehingga mereka dapat memahaminya dengan sangat cepat.

2. Mengajar bahasa Inggeris boleh dijadikan Musikal:

Menggunakan buku teks untuk mengajar bahasa Inggeris kepada anak-anak sering membosankan bagi mereka. Jadi, anda boleh mula menggunakan lagu. Kalau anda tak pandai nak buat lagu, jangan risau. Kat youtube banyak lagu untuk kanak-kanak dalam bahasa Inggeris. Sudah tentu mereka akan suka.

3. Bercakap dalam bahasa Inggeris di rumah:

Sentiasa cuba bercakap dengan mereka di rumah dalam bahasa Inggeris. Bercakap dengan mereka mengenai aktiviti harian. Ini akan mendorong mereka mempelajari bahasa dengan baik. Contoh, mula dari mereka bangun pagi-pagi, anda boleh ucapkan "good morning" kepada mereka.

4. Gunakan permainan semasa mengajar:

Sentiasa gunakan aktiviti atau permainan yang menyeronokkan untuk anak-anak. Kanak-kanak suka permainan. Mereka suka bermain. Jadi, gunakan beberapa permainan seperti Bingo, permainan kata, dll.

5. Pembelajaran sangat menyeronokkan apabila diceritakan melalui kisah:

Anak-anak suka cerita. Ia dilihat bahawa mereka memahami segalanya dengan cepat ketika sesuatu digambarkan. Anda boleh cari di google cerita kanak-kanak atau di youtube. Banyak cerita kanak-kanak yang boleh anda dapati.

6. Tatabahasa boleh menjadi mudah dengan pengulangan:

Mengajar tatabahasa kepada anak-anak adalah tugas yang sukar. Cara terbaik untuk memperkenalkan mereka ke dunia tatabahasa adalah dengan terus menggunakan sintaks yang betul dalam perbualan umum. Ajar mereka menghafal. Menghafal dari kecil boleh membuat minda anak-anak cerdas.

7. Belajar bahasa juga boleh menjadi latihan fizikal:

Memperkenalkan beberapa aktiviti yang menyeronokkan untuk sesi pembelajaran anda. Ini akan membantu dalam mempelajari bahasa dengan baik. Contohnya, buat game sorok-sorok perkataan bahasa Inggeris dengan memberi hadiah sebagai anugerah kecil kepada mereka atas tanda keberjayaan mereka menemui perkataan bahasa Inggeris dan pandai menyebutnya.

8. Gunakan beberapa aktiviti kreatif:

Kanak-kanak suka melukis dan mewarna. Anda juga boleh menggunakannya dalam pengajaran. Kalau anda mempunyai laptop dan printer di rumah lagi bagus. Anda boleh cari mana-mana gambar yang boleh diwarnakan atau gambar yang bergaris putus-putus untuk anak-anak menyambungnya. Anda juga boleh buat sendiri. Kalau tidak ada laptop dan printer, jangan risau. Anda boleh belikan anak-anak buku mewarna. Setelah itu tandakan perkataan bahasa Inggeris untuk mereka tahu gambar yang mereka warna itu. Mesti pandai cari. Ada tu buku melukis dan mewarna.


Di atas adalah beberapa cara dan tips untuk mengajar bahasa Inggeris kepada anak-anak. Tidaklah sesukar mana. Anda juga boleh mengajar anak anda sendiri sendiri. Kepada yang tiada anak, mungkin ada adik kecil anda di rumah, anda boleh gunakan cara di atas untuk mereka pandai bertutur bahasa Inggeris. Jangan lupa mencubanya kepada anak-anak atau adik-adik kecil anda di rumah. 


Semoga hari anda baik dan luar biasa! Terima kasih kerana sudi membaca entri post saya ini.

1 comment:

  1. tips yang bagus! sayang belum ada anak lgi kite ni..kekeke

    ReplyDelete