Thursday, April 8, 2021

WILAYAH SABAH, WILAYAH SARAWAK: PERTUKARAN TERMA PANGGILAN SABAH & SARAWAK SERTA MERTA

 

Peta Sabah dan Sarawak

8 APRIL: Kementerian Komunikasi dan Multimedia (KKMM) sedang melaksanakan pertukaran nama cawangan bagi semua agensi di bawahnya di Sabah dan Sarawak.

Sumber KKMM, berkata pelaksanaan itu dilakukan susulan keputusan dan arahan diperoleh pada Mesyuarat Kabinet, semalam selepas Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin awal bulan ini, mengumumkan panggilan untuk Sabah dan Sarawak yang sebelumnya disebut sebagai ‘negeri’ ditukar kepada ‘wilayah’ serta merta.

“Ya betul, kementerian sudah mengambil tindakan bagi meluaskan arahan pertukaran dibuat kerajaan ini, susulan keputusan dan arahan Menyuarat Kabinet, semalam.

“Pihak KKMM sedang melaksanakan pertukaran membabitkan nama-nama cawangan agensi-agensi di bawah kementerian ini di kedua-dua wilayah terbabit,” katanya ketika dihubungi PN BBC, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai langkah sedang atau bakal dijalankan KKMM berhubung pertukaran panggilan untuk Sabah dan Sarawak.

Katanya, istilah baharu wilayah untuk Sabah dan Sarawak itu juga akan digunakan dalam laporan berita, termasuk di stesen televisyen kerajaan dan semua pihak berkaitan.

Dalam pengumumannya itu, Muhyiddin memaklumkan pertukaran terbabit adalah bagi memisahkan Sabah dan Sarawak daripada panggilan ‘negeri’ yang digunakan kepada negeri lain di Malaysia.

Perdana Menteri berkata, panggilan wilayah itu akan digunakan kerana Sabah dan Sarawak adalah kawasan hebat, malah tidak boleh dianggap negeri kerana besar walaupun penduduknya tidak ramai.

Sabah dan Sarawak, katanya, memiliki kesatuan dalam kepelbagaian tanpa mengira bangsa dan latar belakang, sekali gus menjadi contoh kepada Malaysia daripada aspek kemampuan menegakkan perpaduan utuh. – Oleh FAIZATUL FARHANA FARUSH KHAN



source: http://www.pnbbcportal.com/2021/04/08/wilayah-sabah-sarawak-kkmm-laksana-pertukaran-nama-cawangan/ 

2 comments: