Monday, October 25, 2021

Penghantaran Salinan Sijil SPM Melalui Pos

Cara nak mohon sijil spm hilang


Sijil keputusan peperiksaan yang hilang, kita boleh dapatkan balik. Sijil SPM original saya hilang, jadi saya mohon salinan sijil SPM melalui online. Dan saya akan dapat salinan sijil SPM tu melalui pos. 

Sijil SPM ni penting tau. Kalau nak apply kerja SPA9, sijil SPM penting ya untuk lengkapkan resume kita. 

Cara nak dapatkan balik sijil SPM yang hilang ni mudah sebenarnya. Ramai ja yang tahu lagi. Boleh mohon secara online ja pun. Mudah sangat. Walaupun pada mulanya saya sendiri pun tak tahu hihihi.

Pengalaman saya sendiri membuat permohonan melalui pos.

Saya membuat permohonan salinan sijil SPM yang hilang di laman web https://elp.moe.gov.my/

Tekan ja link tu. Lepas tu isi maklumat korang yang berkaitan. Saya ada kongsikan cara nak isi di post yang sebelum ini. Boleh tekan related post di bawah.

Saya mohon pada 31 Ogos 2021. Penghantaran salinan sijil dibuat melalui Poslaju. Saya dapat pada 13 September 2021. Memandangkan saya mohon tu pada cuti umum iaitu Hari Kemerdekaan, haa mungkin sebab tu lah lambat sampai. 

Kiranya  nak dekat 2 minggu juga saya tunggu salinan sijil SPM tu sampai di tempat saya. Lama juga lah. Tapi jangan risau ia terlipat atau apa. 

Di bawah ni korang boleh tengok, ni sampul surat yang saya terima. Dalam nya ada salinan sijil SPM saya dan ada kertas kadbod (macam kotak tapi keras). Jadi memang tak akan terlipat lah sijil dekat dalam. 


Cara nak mohon sijil spm hilang


Jadi, kepada sesiapa yang pakai sijil SPM tu dalam masa yang terdekat, kena mohon awal-awal lah. Jangan lagi nak pikir bila nak mohon. Mohon sekarang kalau dah tahu sijil SPM hilang atau tak ambil dekat sekolah. 

Semuanya di hujung jari ja. Sangat memudahkan kepada orang ramai ya. Kalau dulu nak kena naik ke pejabat dan berurusan, sekarang dah tak payah. Mohon dan isi borang melalui online ja. 

No comments:

Post a Comment