Thursday, April 7, 2022

Permainan Online Secara Percuma Yang Anda Boleh Main



Saya jumpa satu laman main game online percuma. Nama laman ni ialah solitaire.org . Ramai juga yang dah cuba main di solitaire.org ni. 

Game online yang ada dalam solitaire.org ni sangat menarik untuk korang main. Saya ni pun boleh dikatakan kaki game juga lah hahaha. 

Bila dah jumpa game yang best sangat macam tu memang tak cukup bermain sejam. Suka sangat dah kan bermain game tu hahaha. Esok pun sambung main lagi.

Tapi korang tahu tak? Sebenarnya ada kebaikan dia bila kita bermain game. Walaupun ada yang cakap tak bagus main game ni kononnya banyak keburukan dia. 

Tapi dalam banyak-banyak keburukan dia, ada kebaikannya juga main game ni. Yang ni saya tak buat-buat cerita atau apa. Memang betul ada kebaikannya bermain game. 



KEBAIKAN BERMAIN GAME YANG ANDA PERLU TAHU


1. Dapat menghilangkan stress

Banyak cara yang boleh kita buat untuk hilangkan stress dan salah satunya ialah dengan bermain game. Bila kita stress, kita cenderung untuk berfikir banyak perkara sampai kita sendiri rasa gelisah dan rasa nak marah. Tapi bila kita bermain game, kita bolehlah fokus dengan game sekejap untuk kurangkan apa yang kita terlalu banyak fikirkan tu. Dalam masa yang sama, kita dapat hiburkan diri sekejap semasa bermain game. Ada banyak jenis game yang seronok tau.


2. Dapat mengasah otak

Kebanyakan game yang ada, kesemuanya banyak memerlukan kita untuk fokus, fikir dan tentukan sendiri bagaimana nak lakukan strategi untuk menang game tu. Contohnya game puzzle. Game ni memang akan memaksa otak kita untuk berfikir. 


3. Dapat belajar sambil bermain game

Dengan bermain game, kita dapat belajar cara nak buat strategi untuk menang. Lebih-lebih lagi sekarang ni dah banyak game yang berbentuk pendidikan. Game jenis kira-kira (matematik), eja perkataan (bahasa melayu), huruf dan nombor, silang kata, sudoku, dan banyak lagi. 


4. Dapat memupuk nilai positif dalam diri

Nilai positif yang boleh terbentuk dari bermain game ni ialah nilai berpasukan, kesabaran, dan keadilan. Banyak game online yang boleh dimain bersama-sama dengan kawan-kawan. Dan selalunya, game online ni tak akan adanya permainan berat sebelah kerana peraturan game adalah tetap dari mula. Jadi kita dapat mengikut peraturan dalam game dengan adil. Keinginan untuk menang memupuk lagi kerja berpasukan dan tidak mudah menyerah.


5. Dapat menghilangkan bosan

Banyak dah kebaikan yang saya sebut di atas. Jadi, bila bosan tu kita bolehlah bermain game online. Zaman dah canggih, semua ada di hujung jari ja. Maca-macam game yang best korang boleh jumpa. Contohnya solitaire.org . Saya suka main di solitaire.org ni hehehe. Nak tahu tak sebabnya? Teruskan membaca.



SOLITAIRE.ORG - LAMAN PERMAINAN ATAS TALIAN


Sebab kenapa saya suka main game di Solitaire.org ni adalah kerana percuma, tak perlu download dan tak perlu nak sign up apa-apa. Dan yang paling best lagi, tak ada iklan wehh time main game. 


Koleksi Game yang ada dalam Solitaire.org :

  • LOGIC PUZZLES - solitaire.org/logic-puzzle-games/
  • WORD GAMES - solitaire.org/word-games/
  • MAHJONG - solitaire.org/mahjong-games/
  • HIDDEN OBJECT - solitaire.org/hidden-object-games/
  • CARD - solitaire.org/card-games/
  • MATCH 3 - solitaire.org/match-3-games/


Games Yang Paling Saya Suka Dalam SOLITAIRE.ORG

Game Solitaire.org


1. Hidden Object  (https://www.solitaire.org/hidden-object-games/)

Dulu semasa saya masih budak, saya paling suka game yang cari-cari barang ni. Saya suka sangat. Tak sangka pula dalam Solitaire.org ni ada pula game yang saya suka sangat tu hehehe. 

Game solitaire.org



2. Battleships  (https://www.solitaire.org/battleships-armada/)

Yang ni sangat best hahaha. Game ni suruh kita teka kat mana pihak lawan sembunyikan kapal perang dia. Kalau dapat tembak semua kapal perang yang dia sembunyikan tu, kita menang. Saya paling addicted main game yang ini hahaha.

Game Solitaire.org



3. Chess  (https://www.solitaire.org/chess-grandmaster/)

Saya nak dikatakan champion pun boleh juga lah hehehe angkat bakul sendiri hahaha. Saya suka juga sebenarnya main permainan chess. Kalau nak berlatih sendiri-sendiri memang sesuailah main di solitaire.org ni sebab tak ada ads atau iklan. Pastu tak perlu nak download dan tak perlu login.

Game Solitaire.org



4. Word Search  (https://www.solitaire.org/daily-word-search/)

Yang ni pun best ! Saya suka cari perkataan dari banyak huruf-huruf yang bercampur tu. Ingat pula dulu-dulu asal ada newspaper ja mesti cari yang word search tu hahaha. Sampai berebut dengan beradik yang lain hahaha. Best weh main game ni. 

Game Solitaire.org



Thanks for reading ! Have a nice day !





No comments:

Post a Comment