Tuesday, February 15, 2022

Beza Resume dan CV (Resume VS CV)

 

Beza Resume dan CV , Resume VS CV ,

Resume vs CV. Resume dan CV kedua-duanya penting untuk memohon kerja. Tapi kenapa ada orang kata Resume dan CV ni sama ja? Sebenarnya tak. Tak sama. 

Jadi apa beza Resume dan CV ni? Kenapa ada majikan yang minta Resume tapi tak minta CV. Dan ada juga majikan yang minta sebaliknya, iaitu CV dan tak minta Resume.

Kali ini saya akan kongsikan apa perbezaan Resume dan CV ni. Supaya anda boleh menyediakan dokumen yang tepat untuk proses memohon pekerjaan lepas ni.



PERBEZAAN RESUME DAN CV


1. Panjang Maklumat

Resume
Resume dengan 1-2 muka surat sahaja sudah cukup memadai. Pastikan tak terlalu padat dan terlalu banyak ruang kosong. 

Ada yang confused nak buat 1 muka surat ja atau 2 muka surat. Seperti yang saya beritahu tadi, 1-2 muka surat pun boleh. Tak ada masalah. Resume ni tak perlu buat panjang2 berderet-deret.  

Make it simple ja. Tapi pada pendapat saya, kalau dapat buat dalam 1 muka surat sahaja pun dah bagus sebenarnya. 

CV
Manakala untuk CV pula, maklumat sebaiknya diterangkan secara lebih terperinci lagi dan CV tidak ada limit perlu buat berapa muka surat. 

CV selalunya akan lebih dari 2 muka surat. Boleh jadi 3, 4, atau lebih dari tu untuk muka suratnya. Sebab dia tak ada limit. 


2. Isi Maklumat

Resume
Isi maklumat dalam Resume adalah ringkas sahaja dan cukup meletakkan maklumat profesional anda yang berkaitan dengan kerja yang dipohon. 


CV
Manakala, CV pula tidak ada had panjang untuk nak letak maklumat profesional anda. Ia lebih banyak dan lebih terperinci.

Kalau anda ada terbitkan sesuatu atau ada lesen dan sijil profesional, anda boleh isi dalam CV. Atau ada ikut mana-mana kursus, pun boleh letak. Biasanya CV ni huraian dia banyak juga lah untuk setiap maklumat profesional yang kita ada. 


3. Pengalaman/Kerjaya

Resume
Selalunya Resume ni akan diguna oleh pelajar atau graduan yang belum ada pengalaman kerja lagi. Contoh, kalau nak apply internship biasanya kena hantar Resume. 

CV
Manakala, CV pula biasanya diguna oleh seseorang yang ada pengalaman kerjaya bertahun-tahun. Yang ada banyak pengalaman kerja dari syarikat-syarikat yang berbeza tu haa memang banyak pengalaman kerja yang nak diceritakan. 

Jadi nak cerita di mana? Cerita di CV. Yang tu lah sebab CV tak ada limit tu, sampai nak 2-3 muka surat dengan cerita pasal pengalaman kerja ja. 



2 comments: