Friday, June 23, 2023

Beli Produk The Raw di Shopee

 


Ramai mesti dah tahu kan brand The Raw. Tahun ni banyak sangat content creator yang buat review pasal The Raw.

Sampai saya sendiri pun tertarik nak cuba. Kat tiktok tu, banyak gila yang reccommend produk The Raw ni. 

Harga dia pun not bad. Tak mahal sangat. Marketing dari The Raw pun boleh tahan betul. Saya suka tengok founder dia jawab soalan orang dengan bagi tunjuk dan ajar lagi mengenai produk mereka thru scientific facts.

Suka sangat founder macam tu. Dia siap boleh jelaskan semua ingredients dalam produk dia tau, termasuklah apa kelebihannya pada kulit. 


First Time Beli Produk The Raw Di Shopee

Gara-gara terhasut sangat nak cuba produk The Raw ni, akhirnya saya pun beli lah di Shopee. Saya cari akaun shopee The Raw sendiri and jumpa juga.

Saya beli 13 Jun 2023 hari tu. Saya beli dua item. The Raw Acne Spot Drying Solution dan The Raw Acne Ceramides Cleanser. 

Acne Sport Drying Solution tu yang paling ramai reccommend. Sangat bagus orang kata. Cepat kecut jerawat kata mereka.

Jadi, pada 16 Jun 2023 tu parcel dah sampai. Tapi aduh kecewanya saya. Nak tahu tak kenapa? 

Mula-mula happy dah sebab barang dah sampai. Semangat sudah ni mau terus cuba. Tapi, di bucu kotak tu ada kesan basah.

Ah sudah. Saya pun tidak sedap hati sudah. Belum buka lagi kotak dah nampak kesan basah macam tu. Dalam hati "ah confirm barang di dalam leaking ni".

Buka ja kotak, nah betul dugaan saya. Bagus tau packaging dorang. Saya puji sangat. Ada kotak, ada bubble wrap juga. 

Tapi yang bikin kecewanya, cleanser tu terkeluar pula. Habis basah bubble wrap. Dua-dua item saya beli mandi cleanser dah. Aduh kecewa nya.

Saya check lah sendiri kenapa dia tumpah macam tu. Kot botol pecah kah. Tak pecah. Elok ja dorang bungkus dengan bubble wrap.

Pastu, rupanya penutup botol cleanser tu longgar. Saya try tutup boleh ja kot tutup rapat-rapat. Maksudnya mereka yang tak tutup betul-betul sebelum bungkus.




Mereka tak check langsung pun sebelum bungkus. aiyo. Kan dah tumpah. Hmmm. Walaupun saya tengok cuma 1/4 macam tu ja tumpah, tapi hmmm mana bolehhh. Saya beli nak yang full. Bukan yang dah tumpah kena badan botol.

Pastu saya chat kat shopee, langsung tak ada reply. Banyak kali tahu tak saya chat. Sampailah saya cari akaun dorang di Instagram.

Saya chat kat situ, mereka bagi autoreply suruh chat di nombor whatsapp dorang. Saya chat lah di whatsapp. Ouh autoreply kata " Hi, please be informed our consultation team is on leave from 14-16th june 2023. Please expect a reply within 24-hours from our end. Thank you".

Cuti rupanya, patutlah tak reply chat-chat saya yang banyak kat Shopee tu. Tapi saya chat juga tanya apa saya patut buat dengan cleanser tumpah tu. Saya berharap kot kena reply lah kan. Langsung tak ada.

Saya tunggu esok, 17th June 2023. Keesokkan hari dia, saya chat lagi pagi-pagi jam 9. Nasib baik kena reply, walaupun lambat. Tapi still juga autoreply dorang yang cuti 14-16th june tu. Tak tukar-tukar.

Saya tidak berapa pandai hal return di shopee tu. Bila saya tekan ja , dia bagi refund duit. Saya taknak kena refund duit. Saya nak product tu ja.

Jadi tu lah yang saya tanya-tanya dorang tapi customer service team dia tiada. Maybe consultation team tu itu lah tu customer service team yang layan customers semua. Mana boleh macam tu, customer service team kena ada setiap hari untuk assist customer. 

Jadi saya kecewa lah sikit. Akhirnya, dapat lah juga settle masalah saya ni. Dorang suggest saya return ja macam biasa. Dorang ganti baru. Okay, saya pun return kan lah. 

Pastu saya check lah di Shopee, ada lah team dia reply kat shopee tu. jam 7 malam baru reply. Dia kata sorry lambat reply sebab dorang tidak available 14-17th June 2023. Aik ??? Kat whatsapp cuti 14-16th June, di shopee pula kata cuti 14-17th june, aikkkk??? 

Pastu dia cakap lah, production dorang melalui process QC, kemungkinan kilang ada yang terlepas pandang. and dia minta maaf lagi. Pastu dia bagitahu option yang boleh saya buat.

Ah malas nak balas kat sana. Settle dah pun di whatsapp hmm. Lepas sudah settle, lega lah sudah rasa marah and kecewa ni. Aduh panjang pula luahan hahahaha.

Btw, Acne Spot Drying Solution tu saya dah try. Dah dua hari dah try, jerawat saya yang tak besar ni, masih lagi ada kat situ. Saya dah ikut cara yang dorang tunjuk kat tiktok tu. Mungkin terlalu awal kot nak expect result dia.

Jadi saya pakai ja lah konsisten. Nanti lama-lama saya update balik progress jerawat saya ni. Cleanser pula otw. Belum sampai lagi. Mungkin esok sampai, atau lusa. 

Saya harap cleanser tu sesuai lah dengan kulit muka saya. Sebab cleanser yang saya selalu guna sebelum ni dah tak kena jual. hmm so sad. Cleanser saya tu jenama bioessence, yang warna hijau, yang ada bamboo tu. 

Pernah try  cleaner vitamin C bioessence, aduh tidak sesuaii haaa. Sekarang pakai eucerin pro acne solution. Harap-harap lah cleanser The Raw ni sesuai dengan saya. Harga dia not bad, besar pula tu botol dia. Dan saya plan nak beli produk The Raw lain lagi kalau cleanser dan acne spot ni sesuai dengan saya. 

Jadi itu ja lah kot cerita saya beli produk the Raw ni hehehe.

Tekan Sini untuk lihat The Raw Acne Spot Drying Solution
Tekan Sini untuk lihat The Raw Acne Ceramides Cleanser. 

No comments:

Post a Comment